Artist Residency – Paris

Studio of the Canada Council for the Arts
Cité internationale des arts de Paris
May – August 2014
Archives: Parisian alchemical study

Parisian alchemical study

In 2014, I spent the summer in Paris with an artist residency at the Cité internationale des arts. My research consisted of following traces of alchemy in the city and examining how alchemy intertwines with mythology and history. This process sought to better understand the alchemical project and the myths that surround it, as well as to highlight the timelessness of the dreams it carries – as the historian Mircea Eliade said: “to become master of nature and out of time”.

Architectural details, archival documents and museum artifacts were at the heart of my research and inspired the creation of drawings and photographs. An eloquent trace of this Parisian alchemical history is, among others, the epitaph of Nicolas Flamel preserved in the Cluny Museum. Belonging to both history and legend, the character of Nicolas Flamel crosses the literature from Victor Hugo to Harry Potter. At the junction of myth and reality, this legendary figure of alchemical mythology is also a historical character who lived in Paris in the 14th century. It is on this epitaph, which is proof of Flamel’s passage into the real world, that I made a delicate stone stamping under the supervision of a museum curator. Carried by a reflection on the deciphering of the past, the powers of imagination and the oneiric life of certain objects and buildings, this alchemical study sought to highlight the value and the relevance of certain ancestral knowledge and lost beliefs.

« L’architecture a été la plus grande écriture du genre humain. Et cela est tellement vrai que non seulement tout symbole religieux, mais encore toute pensée humaine a sa page dans ce livre immense et son monument […]Il existe à cette époque, pour la pensée écrite en pierre, un privilège tout à fait comparable à notre liberté actuelle de la presse. C’est la liberté de l’architecture. Cette liberté va très loin. Quelques fois un portail, une façade, une église tout entière présente un sens symbolique absolument étranger au culte, ou même hostile à l’église. Dès le treizième siècle, Guillame de Paris, Nicolas Flamel au quinzième, ont écrit de ces pages séditieuses. Saint-Jacques-de-la-Boucherie était toute une église d’opposition »

-Victor Hugo, Notre-Dame de Paris


Stamping of the epitaph of Nicolas Flamel (1330-1418) at the Musée de Cluny in Paris, 2014

« L’alchimie a légué beaucoup plus au monde moderne qu’une chimie rudimentaire : elle lui a transmis sa foi dans la transmutation de la Nature et son ambition de maîtriser le Temps. »

– Mircea Eliade, Forgerons et alchimistes

 

 

« Il est bon que la conscience historiographique de l’homme occidental se découvre solidaire des actes et des idéaux de très lointains ancêtres -même si l’homme moderne, l’héritier de tous ces mythes et de tous ces rêves qu’il est, n’est parvenu à les réaliser qu’en se désolidarisant de leurs significations originelles. »

– Mircea Eliade, Forgerons et alchimistes

 

                

 

+ MORE ARTIST RESIDENCY: The Magic of Thresholds (Gotland)